» یکی میگفت :
» من چه کاره ام ؟!
 تراوشات
درباره ما
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آماروبلاگ
» کل بازدید :
» بازدید امروز :
» بازدید دیروز :
» بازدید این ماه :
» بازدید ماه قبل :
» تعداد نویسندگان :
» تعداد کل پست ها :
» آخرین بازدید :
» آخرین بروز رسانی :
دیگر امکانات
پیوندهای وبگاه
آرشیو مطالب
موضوعات مطالب
ابر برچسب‌ها
حجیت سیره حضرات معصومین علیهم السلام در نظام فکری شیعه _ بخش سوم
+ نویسنده (محمد)تقی ابراهیمی در 07:21 ب.ظ | نظرات()
بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از براهینی که حکمای اسلامی برای اثبات مبدء از آن استفاده کرده اند برهان صدیقین است که جایگاه ویژه ای نزد حکما دارد و تقریر این برهان این گونه است :

می دانیم که وجود اصیل است و این وجود اصیل بسیط و واحد می باشد و از طرف دیگر وجود اصیل مشکک است و اختلاف افرادش به شدت و ضعف ، تقدم و تأخر و قوه و فعل است . این تشکیک یک غایتی دارد و آن غایت و نهایت موجودی است که از همه حیث اکمل و مستقل است و غیر از آن غیر تام و نیازمندند .

و بدیهی است که یک موجود غیر تام و نیازمند بدون یک موجود بی نیاز محقق شود .

پس وجود یا کامل و بی نیاز و مستقل است یا نیازمند و رابط .

آن موجود کامل و بی نیاز همان مبدئ وجود است و غیر او اثار و افعال اویند .

علامه طباطبایی این برهان را به شکل دیگری تقریر کرده اند که عبارت است از :

واقعیت یک اصل غیر قابل انکار است و این حقیقت و واقعیت هیچ وجه عدمی و بطلان ندارد زیرا اگر بطلان واقعیت را هم شما فرض کنید ؛ اثبات آن اقرار کرده اید . و ان چه که هیچ شک و بطلان و عدم در آن راه ندارد همان واجب بالذات است  و هر غیری در وجودش به او وابسته است .

پس اصل واقعیت همان مبدء وجود است .

 

در متن بعدی خواهیم گفت که این مبدء دو تصور دارد که باید در مقام تطبیق دقت شود .

إنشاء الله

یا علی



برچسب‌ها: نظام فکری ،حجیت سیره ائمه ،برهان صدیقین ،
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبگاه محفوظ و متعلق به مدیر آن می باشد و کپی برداری از مطالب تنها با ذکر منبع مجاز است...
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic